امیدهای وزنه‌برداری در پاریس

ملی‌پوشان وزنه‌برداری ایران این روزها خودشان را برای المپیک پاریس آماده می‌کنند.

امیدهای وزنه‌برداری در پاریس

مریم سبزعلی: فدراسیون بین المللی وزنه برداری IWF به کمیته ملی المپیک کشورهای عضو مهلت داد که تا ۲۸ آوریل (۹ اردیبهشت) ورزشکارانی را که به دلیل مصدومیت یا به هر دلیلی قادر به حضور در بازی های المپیک نیستند، از فهرست خارج کنند. حسب اعلام IWF و سیستم کسب سهمیه بازی های المپیک، حذف ورزشکار انصرافی، غیرقابل برگشت است اما اگر وزنه بردار دیگری از همان کشور و در همان دسته وزنی، در لانگ لیست رده بندی سهمیه قرارداشته و البته واجد شرایط باشد، می تواند جایگزین هم تیمی خود شود.

تنها شانس دهدار برای المپیکی شدن رضا دهدار، وزنه بردار رامهرمزی تیم ملی ایران تا پیش از مسابقات کاپ جهانی تایلند، یکی از شانس های کسب سهمیه المپیک بود. ثبت رکورد مجموع ۳۹۰ کیلوگرم در بوگوتای کلمبیا در سال ۲۰۲۲ تا همین یک ماه اخیر امید وی را برای سفر به پاریس ناامید نکرده بود اما از دست دادن وزنه ۲۱۴ کیلوگرم در دو حرکت دوضرب در تایلند، او را به رده یازدهم جدول رده بندی یعنی یک پله پایینتر از صعود، سوق داد تا تنها امید وی برای راهیابی به المپیک ۲۰۲۴، انصراف یکی از هفت وزنه بردار راه یافته از دسته ۱۰۲ به المپیک باشد. اتفاقی که تنها چهار روز دیگر برای تعیین تکلیف آن فرصت باقی است و تیم ملی باید امیدوار باشد یکی از هفت نفر اول رده بندی، به هر دلیلی انصراف دهند.

چرا هفت نفر؟ انصراف هر رقیبی به کسب سهمیه دهدار منتهی نخواهد شد. یکی از رقبای دهدار، لیائو هوان هوا از چین است که در صدر جدول و دارای شانس کسب مدال طلای این وزن است. از آنجا که فدراسیون وزنه برداری چین چهار سهمیه در اوزان ۶۱، ۷۳، ۸۹ و ۱۰۲ به دست آورده، باید ظرف چهار روز آینده از حضور در یکی از این اوزان انصراف دهد و بعید به نظر می رسد لیائو گزینه حذفی چین باشد. از سوی دیگر کره جنوبی و ارمنستان در لانگ لیست کسب سهمیه هر کدام دو ورزشکار بالاتر از دهدار دارند که تا اینجای کار، به دلیل این که دو ورزشکار از یک کشور نمی توانند در یک دسته باشند، نامشان در فهرست رده بندی دیده نمی شود ولی در صورت انصراف نماینده کره جنوبی یا ارمنستان، هم تیمی ایشان جایگزین خواهد شد و سهمیه نصیب نماینده ایران نمی شود.